Alles wat je wilde weten over funnels

Gepubliceerd op 28 september 2020 om 10:42

Geschreven door authentieke ondernemer Lenie Verhelst

Funnel, zo'n typische marketing term die je vast al een paar kaar hebt horen vallen. Maar wat is dat nu eigenlijk zo’n funnel? Dat is meestal niet zo helder terug te vinden. In deze mail neem ik je graag mee in de wondere wereld van funnels.
 

Wat is een funnel nu eigenlijk?  

Een funnel is een reeks van e-mails die gestart wordt op het moment dat iemand zich aanmeldt voor je e-maillijst, of wanneer iemand jouw weggever aanvraagt.
Je bent er ongetwijfeld al eens mee in aanraking gekomen.
Bijvoorbeeld toen je die gratis planner aanvroeg en een mailtje kreeg met niet alleen die planner, maar ook uitleg over wat je in de toekomst mag verwachten en waarmee die ondernemer jou verder nog kan helpen.
Of toen je die gratis videotraining aanvroeg en niet alleen de gratis video’s kreeg, maar ook nog verschillende e-mails waarin je extra tips kreeg als aanvulling op de video’s.
En soms ook simpelweg wanneer je je inschrijft voor een nieuwsbrief en je enkele superlieve e-mails krijgt die je welkom heten.
Zo eenvoudig kan het zijn.
 

En waarom zou je zo’n funnel willen hebben?

Als je ’t mij vraagt omdat je alleen maar leuke mensen op je e-maillijst wilt. Toch? Als je even een stapje terugzet, de reden dat je e-mails stuurt is toch precies omdat je graag de verbinding wilt aangaan met de lezers. En dat wil je toch alleen maar met mensen die je leuk vindt?

Je wilt ambassadeurs en klanten aantrekken die bij jou passen. Die blij en enthousiast worden van jouw mails.

Een funnel is in de eerste plaats een geweldige manier om te zorgen dat mensen zich welkom voelen. En in de tweede, minstens even belangrijke, plaats de manier om te laten zien wie jij bent. Zodat ze vrij snel kunnen beslissen of ze jou wel verder willen volgen.
Zo hou jij vooral leuke mensen op jouw lijst over. Mensen die met plezier jouw mails lezen, en die al graag eens antwoorden als je een vraag stelt. Zodat je ook via jouw nieuwsbrief in interactie kunt gaan, en verder bouwen aan de verbinding met je fans.
Want precies dat is toch voor elke ondernemer belangrijk: mensen om je heen die in je geloven, die je aanmoedigen, die dankbaar zijn voor de waarde die je deelt. Mensen die vervolgens zelf klant worden of jou aanbevelen bij hun vrienden en kennissen.
 

Allemaal goed en wel zeg je, maar hoe dan?

Ik zou zeggen, begin met te bedenken hoe jij het wilt aanpakken. Hoeveel mails wil je sturen, welke boodschap wil je in welke mail meegeven, je wilt je lezers niet overladen met verschillende boodschappen in één mail. Dus denk vooraf na over wat de kern is van elke mail die je stuurt (ook als dat er maar één is trouwens).
Ik geloof niet in goed of fout, dus ook hier kan je het wat mij betreft niet verkeerd doen. Je stuurt gewoon één welkomstmail of je maakt een reeks met telkens een aantal dagen tussen de verschillende e-mails.
Bedenk wat voor jouw doelgroep zou passen. Bestaat jouw doelgroep uit drukbezette mama’s dan is één mailtje misschien meer aangewezen, terwijl een doelgroep van ondernemers die willen leren hoe ze video’s moeten maken juist blij zullen zijn met nog extra gratis tips.

En kijk vooral of je zelf blij wordt van jouw funnel.
Dat gebruik ik ook vaak als graadmeter. Tenslotte werd je ondernemer omdat de dingen te doen waar je blij van wordt, toch?


Heb je éénmaal je e-mail(s) geschreven, dan is het tijd om ze in je e-mailmarketingsysteem te stoppen.
Waar je dat exact terugvindt is afhankelijk van jouw systeem.
Maar in alle systemen is ‘automation‘ de term die hiervoor gebruikt wordt.


Ik denk graag met je mee over een bij jou passende funnel en leer je hoe je de funnel opzet in jouw e-mailmarketing systeem. Op een halve dag staat alles voor je klaar en weet je ook hoe je zelf achteraf nog dingen kan aanpassen of hoe je een tweede funnel kunt toevoegen.
Lenie Verhelst


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.